Знову разом: як нам звикнути ходити на роботу

22 червня
Кіра Смоліна, Travel Manager, волонтер Helpline DataArt
Знову разом: як нам звикнути ходити на роботу
Напередодні поступового виходу з самоізоляції дуже хочеться отримати інструкцію, як поводитись у цій новій реальності, як вийти “назовні” та залишитись “нормальними” у new normal-світі. При цьому ми опинились у безпрецедентній ситуації: чітких, детальних і перевірених інструкцій, на жаль, поки не існує. Проте, психологи та соціологи виділяють кілька важливих моментів, які варто взяти до уваги, та загальні рекомендації, як зберегти фізичну, ментальну і соціальну рівновагу та навчитись насолоджуватися тим життям, яке ми наразі маємо.

ВАЖЛИВО #1

Незважаючи на те, що епідеміологічна небезпека та соціальна дистанція однакові для всіх, наші особисті стани, переживання, обставини й думки залишаються унікальними.

Існує величезний індивідуальний розкид у здатності людей справлятися з ізоляцією та стресом. Хтось легко увійшов у новий графік і та само легко з нього вийде, для когось мало що змінилось, хтось напередодні чергової зміни графіка вже почав відчувати тривогу, дратівливість, злість. Декому будь-які зміни можуть зіпсувати не лише настрій, а й фізичне самопочуття.

Поки експерти сильно розходяться у думках щодо наслідків пандемії та карантину в особистій та соціальній сферах. Але те, наскільки обережно й ефективно ми увійдемо в новий період, залежить від нас.

Тому повертаючись у соціум, дуже ВАЖЛИВО з увагою та повагою ставитись до особистого простору інших, приймати унікальність стану та поведінки кожного, бути терпимими до точок зору, відмінних від нашої власної.

ВАЖЛИВО #2

Незалежно від вашого самопочуття і настрою, глобальні ризики та локальні обмеження тією чи іншою мірою впливають на кожного як стрес-фактори. Ця пандемія показала нам, що ми не завжди можемо прогнозувати майбутнє та контролювати власні плани, що все взагалі не так надійно, як нам здавалось. Але вона ж дала зрозуміти, які ми сильні та гнучкі, як швидко людина здатна пристосовуватись до нових умов. Стрес і адаптація до нього вимагають багато сил та енергії, навіть якщо ми цього не помічаємо. Щоб уникнути фізичного та психологічного виснаження, ВАЖЛИВО виходити у світ з турботою до себе та увагою до своїх почуттів, фізичних відчуттів та емоцій. Фраза з інструкції з безпеки в літаках із закликом “спочатку надіти маску на себе” придбала нове значення та виглядає особливо актуально.

ВАЖЛИВО #3

Безсумнівно, пандемія, самоізоляція та економічна криза порушили наші плани, змінили стосунки, вплинули на наше самопочуття та фінансове становище. Але виходячи на старт у новій реальності, ВАЖЛИВО постаратися сконцентруватись на позитивних моментах, за які ми можемо подякувати цьому періоду. Як мінімум, ми можемо оцінити нову навичку адаптації до різких змін. До того ж, ми отримали більше часу на спілкування з близькими, на розвиток нових особистих і професійних знань, а також на те, що довго відкладали. Ми можемо подякувати цьому часу навіть за страх і тривогу, які не лише стали нашими захисниками від хвороби, а й зробили нас більш чутливими, а значить, дозволили краще зрозуміти себе та інших. Це однозначно зробило нас сильнішими та мудрішими.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

# Підготуйтесь

При переході на самоізоляцію нам було важко сповільнитись, знизити фізичну активність, прийняти соціальну депривацію. Ми адаптувались! Зараз може здаватися, що в кожного з нас повно енергії, але насправді тонус організму за минулі місяці легко міг знизитись, і ми ризикуємо переоцінити свої фізичні та психічні ресурси.

Збільшуйте фізичні навантаження поступово. Наприклад, почніть із прогулянки за маршрутом будинок — офіс, виконайте частину шляху туди й назад пішки, бігом, на велосипеді чи самокаті. Поступово повертайте графік сну, за яким ви жили, коли ходили в офіс постійно. У робочі години вдягайте вдома одяг, в якому пішли б в офіс, з'їжте обід з вашого улюбленого ланч-боксу, зробіть вранці зачіску або макіяж, запросіть на кава-брейк у Skype колег, з якими не спілкуєтесь щодня по роботі, але звикли зустрічатись біля кавомашини в офісі.

Якщо ви відчуваєте апатію, байдужість, втому, роздратування — пам'ятайте, що це нормально та обов'язково пройде. Дайте собі час!

# Не поспішайте

Ми увійшли в режим самоізоляції раптово, і ситуація не залишала нам жодного вибору. Коли офіси знову офіційно відкриються, ви зможете самі вирішити, чи готові почати ходити на роботу негайно або поки хочете залишитись удома. У всякому разі, це стосується DataArt, і сподіваємось, що інші роботодавці теж підуть назустріч співробітникам всюди, де можливо.

Виходячи в офіс, враховуйте, що, можливо, не будете встигати зробити стільки, скільки встигали раніше, або не зможете працювати так само швидко й ефективно, як до карантину або під час нього з дому. Може, підвищений обсяг спілкування з колегами буде спочатку втомлювати та дратувати, а реакції інших людей на ваші слова і дії будуть здаватись неадекватними.

Не сваріть себе та оточуючих за повільність, непунктуальність, неточність. Звичний темп і обсяг соціального життя, роботи, спілкування — все, що раніше ми робили на автоматі, — тепер потребують освоєння додаткового досвіду “безпечної поведінки”. Як і будь-яка нова звичка, вона виробляється не відразу.

Почніть з пари годин в офісі, з зустрічі з одним другом, з однієї поїздки на громадському транспорті. У роботі залишайте час на перевірку зробленого. Не соромтеся повторюватись і перепитувати. Поступово графік роботи та темп життя відновляться.

# Плануйте

Будь-яке планування дозволяє краще сконцентрувати увагу на тому, що ви робите, уникнути перевтоми, миттєвого вигоряння та почуття провини за безцільно прожитий день, місяць, рік.

Навіть ваш сформований за час роботи з дому щоденний план, можливо, потрібно переглянути: спочатку ви будете витрачати більше часу та енергії на адаптацію до нової (або забутої старої) реальності. Не скидайте з рахунків ще й дорогу в офіс, плюс живе спілкування з колегами.

Складіть детальний план побутових, робочих, громадських задач на найближчі день і тиждень. Зробіть спочатку ті, що здаються найприємнішими. Обговоріть план з близькими та колегами, а якщо потрібно, і з вашим менеджером. Підтримайте один одного у складанні таких планів. Але не турбуйтесь, якщо щось піде не так, як ви припускали. Пам'ятайте, що плани можна й потрібно коригувати з урахуванням реальних індивідуальних можливостей, які ви не оціните, поки не спробуєте.

Всім нам доведеться освоїти ще один навик — навчитися бути більш уважними до нових кордонів своїх і чужих можливостей.

# Не бійтесь казати ні

Повернувшись у офіс, деякі з вас забажають кинутися на шию колегам, за якими скучили. Інші, навпаки, постараються тримати звичну дистанцію в півтора метри. Зустріч у тісній переговорці, запрошення випити кави, пообідати разом на кухні, сходити в бар після роботи — ми всі за цим скучили, але якщо ви відчуваєте, що такі пропозиції порушують зону вашого комфорту, не бійтеся сказати: “Дякую, ні, я поки не готовий”.

Вивчайте свої нові кордони та не порівнюйте їх з кордонами інших. Відчуття безпечного зближення з людьми буде повертатись поступово та в кожного пройде за індивідуальним графіком і маршрутом. Через якийсь час ми обов'язково обіймемось. Але якщо “поки ні” — нічого особистого.

# Звертайтеся по допомогу та підтримку, допомагайте та підтримуйте

Якщо ви відмінно себе почуваєте, бадьорі, веселі та в майбутнє дивитесь із оптимізмом — чудово! Але будьте уважні до тих, хто вийде на роботу в офіс із протилежними відчуттями. Спори, логічні аргументи, посилання на думку експертів і власний успішний досвід навряд допоможуть людям у тривожному, депресивному чи апатичному стані. Але їм дуже потрібна підтримка та розуміння, а часто ще й допомога у простих діях, з якими раніше вони справлялись без зусиль.

Якщо вам здається, що ви самі не справляєтеся з емоціями та почуттями, відчуваєте апатію або агресію, тривогу або страх, роздратування або тугу — можливо, вам слід звернутись до психолога або психотерапевта.

Для наших колег завжди відкрита DataArt Helpline, де можна отримати консультацію щодо вибору такого фахівця, конфіденційно обговорити будь-яку хвилюючу тему, попросити допомоги та підтримки у розв’язанні робочих і особистих проблем або просто виговоритись, поділитися тривогами та побоюваннями. Ми поруч і ми разом!

Корисні посилання

10 Days of Happiness — спеціальний антикризовий курс, що за десять днів дозволить переконатися, що все не так вже й погано, але може бути ще краще.

Антипаніка — додаток, який допоможе впоратися з легкими панічними атаками.

WOOP my life — проста методика з міцною науковою основою дозволить виробляти нові звички, ставити цілі та досягати їх. На допомогу є також спеціальний додаток.

VIA Institute — просто ще один тест для визначення сильних і слабких сторін характеру. Але з корисними рекомендаціями, як вивести кращі якості на новий рівень.

Заняття з курсу Mindfulness-практики, присвячене розслабленню та турботі про себе.

  • Україна, Дніпро; Україна, Київ; Україна, Львів; Україна, Одеса; Україна, Харків; Україна, Херсон
    3 грудня
  • Україна, Дніпро; Україна, Київ; Україна, Львів; Україна, Одеса; Україна, Харків; Україна, Херсон
    Сьогодні