Як підготуватися до запису подкасту? Рекомендації для гостей радіоефіру

9 жовтня
Мачей Ринкевич, PR Manager у DataArt, Вроцлав
Як підготуватися до запису подкасту? Рекомендації для гостей радіоефіру
Уявіть: вас запрошують на запис подкасту або, скажімо, на радіо — поговорити про перенесення бізнесу у хмару. Неважливо, особисто чи через PR-менеджера компанії. Ви тільки закінчили великий проект і відмінно орієнтуєтесь у темі. Завтра потрібно відправитись на студію або прийняти в себе людину з диктофоном, а може, просто зв'язатися з журналістом по відеозв'язку. Ви вже погодились. Що далі?

Напевно, вам хочеться справити хороше враження, поділитися посиланням на виступ із колегами, отримати задоволення та отримати цікавий досвід. Напевно до вас звернулися не випадково — у ваших знаннях не сумніваються, до того ж ви вмієте подати інформацію. Можливо, ви виступаєте на конференціях або викладаєте, тож у будь-яких дискусіях почуваєтеся досить впевнено. Але якщо ви хоч трохи хвилюєтеся перед публічними виступами, зверніть увагу на набір простих рекомендацій, наведених у цій статті.

УТОЧНІТЬ ДЕТАЛІ

Розпитайте, що саме має відбуватись — план майбутнього запису допоможе підготуватися до інтерв'ю. Найімовірніше, до вас звернулися, тому що:

  1. Журналіст готує матеріали для статті чи передачі та хоче записати вашу думку.
  2. Журналіст хоче взяти у вас інтерв'ю.
  3. Журналіст запрошує вас до дискусії.

На перший погляд, істотну різницю можна не помітити, але в кожному випадку перед журналістом стоїть певна задача. Чого очікувати в кожному з них?

1. Стаття / передача / новинний сюжет

Якщо ваш коментар потрібний для новинного сюжету чи буде у програмі одним із багатьох, зустріч може тривати всього 5 хвилин. Журналіст захоче отримати від вас короткі відповіді на запитання. Його задача — записати одну або декілька цитат.

Успіх розмови багато в чому залежатиме від навичок і досвіду журналіста. Не дивуйтесь, якщо він почне невимушену бесіду, ще не включивши диктофон. Він може постаратися дізнатися від вас цікаві деталі, а потім попросити повторити те саме, тільки коротше і під запис.

По-перше, пам'ятайте, що хвилюватися нема чого. Це просто запис — якщо вам не сподобається, як звучать ваші слова, можна спробувати знову. Навряд журналіст буде проти, навіть якщо ви захочете зробити кілька дублів. Головне, не соромтеся про це сказати.

По-друге, якщо такий запис для вас у новинку, постарайтеся говорити вдвічі повільніше, ніж зазвичай. Іноді ввімкнений диктофон вартий аудиторії в тисячу слухачів — хвилювання може виявитися несподівано сильним. Через стрес іноді хочеться закінчити та піти зі сцени якомога швидше, але занадто швидку мову складно сприймати на слух, а неприродний темп змушує вас звучатиме менш переконливо.

По-третє, намагайтеся робити паузи після завершення кожної думки. Майте на увазі, що ваші коментарі ще доведеться змонтувати: вирізати відповіді та вставити їх у потрібні місця, видалити зайве та залишити тільки найцікавіші деталі. Допоможіть журналісту, і він буде вам вдячний.

2. Інтерв'ю

Розгорнуте інтерв'ю займе набагато більше часу, а журналіст чи автор подкасту буде записувати вашу розмову цілком. Потім він її відредагує відповідно до формату. Задача вашого співрозмовника — поспілкуватися на тему, в якій ви добре розбираєтеся, так, щоб це було цікаво слухати. Тому він і сам зробить все можливе, щоб розмова вийшла живою, а ви відчували себе комфортно.

Ви можете давати розгорнуті відповіді на запитання, не роблячи довгих пауз. Якщо припустилися помилки, звісно, можете її виправити, почавши речення або навіть усю відповідь спочатку. Можете відволіктися чи пожартувати, але, звичайно, залишаючись у межах розумного та бажано не надто віддаляючись від теми.

Краще сприймати інтерв'ю як звичайну розмову, а не виступ перед аудиторією. Звертайтеся до ведучого безпосередньо: розмова вийде цікавішою, а головне — емоційною. Аудиторія це оцінить: слухачі розуміють, коли ви посміхаєтесь, навіть якщо вони цього не бачать. Те саме стосується жестикуляції — використання жестів робить мову більш енергійної та виразною.

Перед зустріччю проведіть невелике дослідження: послухайте недавні випуски подкасту чи радіошоу. Зверніть увагу на те, дозволяє ведучий спокійно завершити відповідь чи намагається втрутитися при найменшій можливості? Скільки триває інтерв'ю? Чи є перерви на музику або рекламу? Що у програмі вам подобається, а що — ні?

Обміркуйте запропоновану тему: чи доведеться вживати спеціальні терміни та чи не потрібно пояснити їх аудиторії? Про всяк випадок постарайтеся підготувати короткі визначення — буквально по одному реченню. Це може стати у пригоді навіть у подкасті для просунутих слухачів. Якщо пояснень не надасте ви, це може зробити ведучий. Впевнені, що він буде точніше за вас?

3. Запрошення до дискусії

У дискусії з ведучим можуть брати участь кілька експертів. У цьому випадку задача журналіста — записати цікаву бесіду гостей ефіру, перш за все, між собою.

Як все пройде, залежить від навичок і таланту ведучого, від часу, відведеного на спілкування. Якщо йдеться про декілька хвилин, навряд обговорення буде активним — це, швидше, панельна дискусія, де кожен експерт отримає зовсім небагато часу. Якщо ефір досить тривалий, шанси на більш динамічну розмову вище.

Якщо в колишніх випусках дискусії були короткими, сформулюйте в кількох фразах одну-дві думки, якими ви б точно хотіли поділитися з аудиторією. Звісно, ці думки і так є у вас в голові, але без підготовки під час дискусії ви можете не висловити головного, через що потім засмутитесь.

Здебільшого ведучий намагається надати всім учасникам однакову кількість ефірного часу. Тож не дивуйтесь, якщо він подаватиме вам сигнал завершити вашу полум'яну промову.

Якщо дискусія триватиме довго, постарайтеся поставитися до неї як до розмови з ведучим та іншими гостями, а не публічного виступу. Запам'ятайте співрозмовників і постарайтеся звертатися до них на ім’я. Висловлюйте думку з приводу сказаного іншими експертами, але не вступайте з ними у запеклі суперечки. Приготуйтеся до того, що переможцем у суперечці може опинитися ваш опонент. Навіть якщо ви маєте рацію, іноді досить просто повторити свою думку останнім, щоб виглядати яскравим оратором. Але, найімовірніше, слухачі зможуть зробити висновки і по змісту вашої розмови.

Ведіть себе трохи ввічливіше, ніж зазвичай, і постарайтеся переконати себе, що ця розмова нічим не відрізняється від будь-якої іншої. Але якщо на столі є кава та печиво, пригоститися краще після запису.

ПРЯМИЙ ЕФІР ЧИ ЗАПИС?

Більшість передач на радіо проходять у прямому ефірі. У цьому немає нічого страшного, але все ж краще знати про це заздалегідь. Заодно уточніть, чи буде трансляція та запис на відео. Якщо так, краще подбати і про те, як ви виглядаєте, просто щоб відчувати себе комфортно.

Перед початком ведучий розповість про всі технічні аспекти: чи дасть він сигнал про початок прямого ефіру, як включити гарнітуру чи мікрофон тощо. Такі інструкції варто уважно вислухати.

Якщо ви зазвичай хвилюєтесь перед публічним виступом або важливою розмовою, перед прямим ефіром не буде зайвим:

  1. Добре підготуватись.
  2. Знайти спосіб заспокоїтись: підійдуть дихальні вправи, легка розминка чи коротка медитація.

Важлива порада, якою діляться рідко. У дев'яти випадках із десяти, відповідаючи на перше запитання у публічній дискусії, люди забувають дихати. Намагайтеся говорити повільніше: паузи допоможуть вам не задихнутися, а слухачам — осмислити сказане.

Під час запису ви завжди можете попросити журналіста поставити інше запитання чи перефразувати свою відповідь. На перший погляд, це здається більш комфортним, але насправді, викликає ще більший стрес, змушуючи думати не про суть сказаного, а про форму подачі.

Спробуйте згадати, коли ви востаннє у звичайній розмові казали: “Здається, відповідь не вийшла. Давай я спробую ще раз”. Найімовірніше, ніколи. Якщо вийде зосередитися на темі бесіди, не надто переживаючи про формулювання, задача значно спроститься.

Але що робити, якщо ви все ж загубили думку? Головне, пам'ятати, що ви жива людина та, як і всі, маєте право на помилку. Просто скажіть щось на кшталт: “Я хотів(ла) сказати, що...”, “Я мав(ла) на увазі, що...”, “Я хотів(ла) б перефразувати”.

НА ЯКІ ЗАПИТАННЯ ВИ ВІДПОВІДАТИМЕТЕ?

Як підготуватись до розмови на певну тему та чи варто до неї взагалі готуватись? Як дізнатися, на які запитання потрібно буде відповісти?

Підготувати приблизний план бесіди та свої відповіді однозначно варто. Ось з отриманням попереднього списку запитань може бути складніше. Найімовірніше, запитання до завтрашнього інтерв'ю ще не готові. Журналіст цілком може підготувати їх увечері або по дорозі на зустріч із вами.

Не варто очікувати також і на те, що ведучий дуже глибоко розбереться в темі бесіди. Звісно, трапляються винятки, але, ймовірніше, ви будете спілкуватися з людиною, яка за годину після зустрічі з вами братиме інтерв'ю у фахівця зовсім іншого профілю.

Чому б не підготувати запитання самостійно?

Це найважливіша порада у статті. Ви маєте знати, про що будете говорити.

Ви не політик і не топ-менеджер транснаціональної корпорації: навряд задача журналіста — дискредитувати вас. Однак вас можуть застати зненацька. Наприклад, я пам'ятаю, як одного з колег-архітекторів запитали про маркетингові стратегії технологічних компаній. Що робити в такому випадку? Краще чесно зізнатися, що компанія у вас велика, і за цей напрям відповідають інші фахівці. А потім повернути розмову до тем, у яких ви дійсно експерт. Найімовірніше, ведучий з радістю підтримає вас.

Список запитань ви можете підготувати і самі. Але це питання делікатне — можливо, журналісту здасться, що ви намагаєтеся завадити його роботі. Тому краще спочатку порадитися з PR-менеджером. Напевно він вже спілкувався з журналістом і, можливо, зможе організувати для вас невеликий зідзвон про деталі завтрашнього інтерв'ю. Якщо не вийде, завжди можна прийти на радіостанцію за півгодини до ефіру та спробувати трохи поговорити з ведучим.

ЧЕКЛІСТ

На завершення я підготував для вас чекліст, який допоможе перевірити, чи всі нюанси ви врахували.

Що уточнити заздалегідь у PR-менеджера чи ведучого?

  • Ім'я журналіста, назву подкасту чи програми та радіостанції.
  • Назву та формат програми.
  • Тему інтерв'ю та, якщо можливо, список запитань.
  • Форму трансляції: прямий ефір чи запис.
  • Час виходу в ефір.
  • Наявність відеозапису.
  • Теми, закриті для публічного обговорення. Наприклад, назви компаній-клієнтів.

Послухайте останні випуски програми та зверніть увагу на:

  • Тривалість ефіру.
  • Манеру ведучого.
  • Лексику: чи можна використовувати технічний сленг і англійські фрази.

Що ще?

  • Підготуйте список термінів з короткими поясненнями, які зрозуміє навіть дитина.
  • Складіть список цікавих тем і важливих питань. Сформулюйте цікаві відповіді на них.
  • Попросіть когось із колег, наприклад, PR-менеджера, допомогти з репетицією — поставити кілька запитань і прокоментувати відповіді.
  • Знайдіть розслаблюючу техніку, якщо хвилюєтесь.
  • Знайдіть вправу для голосових зв'язок.

Бажаю вдалих інтерв'ю та цікавих дискусій!

  • Україна, Дніпро; Україна, Київ; Україна, Львів; Україна, Одеса; Україна, Харків; Україна, Херсон
    3 грудня