Три важливі ідеї, які я осягнув під час гри у StarCraft 2

14 грудня 2021
Микита Соснов, Architect и Senior Developer
Три важливі ідеї, які я осягнув під час гри у StarCraft 2
Вітаю! Я архітектор і розробник, володію кількома мовами програмування, 6 років працюю в DataArt. Але, як ви могли зрозуміти із заголовка, сьогодні я хочу поговорити дещо про інше. Зізнаюсь одразу: я далекий від рівня професійних гравців — щоб досягти його, потрібно забагато часу, сил і підтримки. Але базове розуміння StarCraft 2 маю.

До того ж цього року я займався підготовкою традиційного турніру, що вже багато років проходить у DataArt восени. У процесі не раз замислювався про те, за що ми так любимо цю гру. Тоді й вирішив написати про ідеї, які ми можемо осягнути, граючи. Мій досвід підтверджує: вони цілком застосовні в роботі, та, що важливо, дотримання принципів StarCraft дає позитивний результат.

ПЛАН — ОСНОВА БУДЬ-ЯКОЇ ДІЇ

Недосвідченому спостерігачеві StarCraft 2 може здатися досить хаотичним процесом: суперники наче безладно клацають клавіатурою і мишкою, з максимально можливою швидкістю переміщують курсор, іноді один із них дуже емоційно свариться.

При цьому сама гра відноситься до жанру стратегій у реальному часі, що відразу говорить багато про що. По-перше, це стратегія — отже, ми хочемо заздалегідь обміркувати свої дії, а в ідеалі ще й перехитрити супротивника. Але ведеться гра в реальному часі, тобто ми не можемо розмірковувати над наступним ходом, як у шахах, а маємо діяти одночасно з суперником. Саме тут і приходить розуміння — нам потрібен план із самого початку!

Планування — один із найцікавіших етапів будь-якої гри, особливо стратегії. У нашому випадку гравець має відповісти на безліч запитань: буде його пріоритетом посилення армії чи економічний розвиток, нападатиме він чи зосередиться на обороні, зробить ставку на бездоганне виконання звичних дій чи спробує здивувати супротивника незвичайним рішенням.

StarCraft 2, як і шахи, має досить опрацьовану теорію дебютів, або “білд-ордерів”. Майже кожна заготівля втілює специфічну ідею, яку можна сформулювати однією короткою фразою. Наприклад, “розвиваємо економіку і не даємо противнику нас знищити” або “максимально швидко нападаємо на ворога, поки він ще не зміцнів”. Гравцеві-любителю зазвичай залишається вибрати один із можливих дебютів та постаратися якісно виконати сценарій, не відволікаючись на сторонні думки й уважно стежачи за діями суперника.

StarCraft 2 game screenshots

Бойове зіткнення завжди вимагає уваги й контролю

Саме чітке розуміння власного плану на рівні загальної ідеї та конкретних кроків до її виконання якраз і забезпечує швидкість рухів під час поєдинку. Компетентні гравці швидко рухають мишкою і клацають клавішами, бо знають, чого хочуть. Їм не потрібно замислюватись над наступною дією, бо вони не забувають про стратегію, обрану до початку гри.

Те саме ми можемо спостерігати в ситуаціях, далеких від комп'ютерних ігор: люди з планом знають, що робити, і діють набагато ефективніше. Здавалося б, досить очевидний вислів. Але чи завжди нам вдається утримати в голові кінцеву мету, чи не витісняють її деталі найближчого етапу руху до неї?

Замислившись про життя, ми легко зрозуміємо, що для багатьох видів активності передбачені критерії успіху, як у грі. На роботі ми хочемо побудувати якісний і успішний додаток, у сім'ї — виховати добру і розумну дитину, для себе можемо хотіти, наприклад, навчитися кататися на велосипеді.

У будь-якому випадку, саме план надає нашим діям свідомості, неважливо наскільки значну мету ми поставили перед собою. Наприклад, нам відомо, що спочатку потрібно навчитися їздити на велосипеді прямо, а вже потім опановувати поворот. Або що проект потрібно покрити тестами, перш ніж стверджувати, що в ньому немає помилок. Але справа не у прямій і не в тестах, а у вмінні кататися та в постачанні користувачам програми, що працює.

БАГАТОЗАДАЧНІСТЬ ЗАВЖДИ ІЛЮЗОРНА

Спостерігаючи за матчем StarCraft 2, легко піддатися ще одній помилці. Здається, ніби багато речей відбувається одночасно за безпосередньої участі гравця. Це не зовсім так: багато що відбувається саме собою, і досвідчена людина на це просто не звертає уваги. Інша річ, що кожну з таких фонових подій визначено наказом, відданим заздалегідь.

Найважливіше обмеження тут досить просте: одночасно людина може дивитися тільки на одну точку на карті й віддавати лише один наказ. Залишається додати до цього спостереження: що компетентніший гравець, то коротші моменти часу, якими він оперує. Нарешті він починає перемикатися настільки швидко, що може здаватись, ніби він справді встигає бути у кількох місцях одночасно.

StarCraft 2 досить погано автоматизований: підлеглі солдати не дуже кмітливі, економіка не здатна самостійно розширюватись, будівництво кожної будівлі вимагає прямої вказівки гравця. Це змушує розставити пріоритети відповідно до обраного плану, змирившись із неможливістю виконувати декілька завдань одночасно. Якщо хочете в цьому переконатися, спробуйте разом керувати десантною групою та розвивати інфраструктуру. Це не так просто, як може здатися.

StarCraft 2 game screenshots

Не забуваємо про створення армії

У нашому житті постійно фігурує безліч завдань і необхідних дій. Часом нам здається, що принаймні невелику частину можна виконати водночас. Але навіть таке просте, на перший погляд, завдання, як перегляд котиків в інтернеті, вимагає часу і не може бути виконане паралельно, скажімо, з написанням листа колегам. Ефективно продиратися крізь список справ можна лише послідовно, пункт за пунктом. Іноді для цього потрібно лише визнати, що зараз настає час котиків. Тому що вам потрібно трохи відпочити.

Майже напевно навколо знайдуться люди, впевнені, що вони здатні робити декілька речей одночасно, до того ж однаково ефективно. Тоді нехай доведуть це на практиці за допомогою того самого StarCarft 2. Або просто залишимо це спірне твердження на їхній совісті.

УВАГА — НАЙВАЖЛИВІШИЙ РЕСУРС

Як ви вже могли зрозуміти, StarCraft 2 вимагає навичок планування для перемоги в партії та здатності працювати майже багатопотоково для успіху в кожній конкретній ситуації. Яким ресурсом оперує людина, розподіляючи його між ситуаціями, що паралельно виникають у грі? Відповідь — власною увагою.

Це ресурс кінцевий, хоча його можна поповнювати. А рівень гравця визначається здатністю, з одного боку, пам'ятати якнайбільше деталей, з іншого — приділяти кожній з них необхідну кількість уваги. Підготовка військ і їхні маневри, розширення економіки (і домашній собака, який тицяє іграшкою вам у ногу). Нова подія, не врахована у плані, на кшталт раптової атаки на ключові видобувні потужності або появи супротивника в тилу, здатні цілком захопити увагу й перешкодити займатися менш яскравими, але зрештою настільки ж важливими справами. Багато гравців-аматорів реагують лише на найважливіші речі та ігнорують дрібниці, навіть якщо розуміють, що діють не оптимальним чином, — їм просто не вистачає уваги на все.

StarCraft 2 game screenshots

Відволікаємо супротивника мінами, змушуючи його витрачати увагу

Управляти увагою на роботі — дуже серйозна і важлива навичка, адже в житті цей ресурс так само обмежений, як і у грі, при цьому потрібний для якісного функціонування. Контролюючи увагу, ми можемо займатися дійсно цікавими й важливими речами замість того, щоб безцільно перемикатися з одного дрібного завдання на інше.

Здатність утримувати фокус можна розвинути цілеспрямовано. Неважливо, йдеться про ігрову чи життєву навичку, у будь-якому випадку це досить глибока тема, гідна окремих матеріалів. Зазначу тільки, що для такого розвитку теж необхідний план, розбитий на окремі етапи із чітко сформульованими завданнями. Кожне з них має бути маяком, який не дає збитися зі шляху до кінцевої мети.

Навіть якщо ця мета — навчитися утримувати увагу, щоб отримати радість від гідного виступу на турнірі StarCraft 2.

***

Сетинг, історичний чи фантастичний, покликаний зробити будь-яку гру цікавішою, додати протистоянню з живим чи штучним супротивником трохи емоцій. Але сам ігровий процес залишається моделлю, яка відтворює встановлені правила, що беруться з життя. Напевно, тому ігри часто дозволяють не лише психологічно відновитися, переключившись на принципово непродуктивну діяльність, а й опанувати нові навички. Або подивитись інакше на давно відомі речі, збагативши власні уявлення про світ.

  • Україна, Remote.UA; Україна, Дніпро; Україна, Київ; Україна, Львів; Україна, Одеса; Україна, Харків; Україна, Херсон
    1 березня