Нові технології на ринку фінансових послуг: 10 трендів 2020 року

Нові технології на ринку фінансових послуг: 10 трендів 2020 року
Цифрова трансформація продовжує набирати обертів у індустрії фінансових послуг: штучний інтелект, технології RPA та аналізу Big Data витісняють недостатньо ефективні традиційні банківські системи. Нас чекають великі зміни, які суттєво вплинуть на комплаенс, UX, вартість і швидкість впровадження нових рішень.

Фахівці фінансової практики DataArt склали список основних тенденцій в індустрії на найближчий рік.

1. Роботизація бізнес-процесів

Великі фінансові компанії, наприклад, деякі банки та фондові брокери, вже використовують Robotic process automation у найважливіших організаційних процесах. Все більше великих банків автоматизують подачу документів і попередню перевірку потенційних клієнтів. RPA також впроваджують у процес відстеження транзакцій у реальному часі відповідно до вимоги про встановлення особи контрагентів. Наразі роботизація поширюється і на середніх гравців фінансового ринку: невеликі хедж-фонди та приватні інвестиційні компанії впроваджують RPA як у внутрішні операції — навчання нових співробітників, комплаенс-контроль — так і у процеси обслуговування клієнтів.

Поки повноцінним впровадженням програмних роботів може похвалитися лише невелика кількість компаній, і намагалися вони, перш за все, зв'язати системи та процеси в різних підрозділах своїх організацій. Автоматизовані процеси при цьому здебільшого ініціювала людина, але ситуація змінюється — механізми RPA тепер набагато частіше запускаються на підставі електронних листів або даних, узятих із бази.

Штучний інтелект відіграє в автоматизації все помітнішу роль. З самого початку фінансові організації використовували для автоматичного вилучення даних механізми обробки природної мови (NLP), але наразі вони з набагато більшим успіхом звертаються до машинного навчання.

2. Штучний інтелект для аналізу Big Data

Фінансові компанії розуміють роль гнучких методологій аналізу даних і прагнуть до створення модульних архітектур, здатних динамічно змінюватися в міру розвитку бізнесу. В результаті користувачі повинні отримати можливість взаємодії з даними практично в реальному часі, що помітно підвищить якість фінансових послуг.

Гравці ринку звертаються до інструментів ML/AI для роботи з неструктурованими даними та технології розширеного керування даними, щоб автоматизувати рутинні, трудомісткі процеси аналізу Big Data.

Крім того, організаціям буде потрібно переглянути політику управління даними відповідно до більш суворих правил конфіденційності.

3. AI, ML і автоматизація процесів

Сфера використання штучного інтелекту та технологій машинного навчання для управління активами розширюватиметься. Моделі NLP продовжують спрощувати взаємодію користувачів з даними, що автоматично генеруються, а рівень автоматизації процесів може стрімко зрости у найближчому майбутньому.

Комп'ютерний зір, NLP та ML відкриють можливості для розробки набагато більш досконалих інструментів RPA. У сфері верифікації клієнтських даних можна очікувати на повний перехід від напівавтоматичних процесів до абсолютної автоматизації, коли людям буде взагалі не потрібно шукати або перевіряти інформацію, використовувану для ухвалення рішень.

4. Взаємодія систем

Бізнес переходить на інтегровані програмні системи, тому фінансовому сектору доводиться відмовлятися від монолітних додатків для забезпечення сумісності. Вони й надалі зміщуватимуться у бік створення взаємопов'язаних системних компонентів, які набагато простіше розвернути, змінити та спільно використовувати в декількох підрозділах організації.

У сфері фінансів почали поширення мікрофронтендні додатки, OpenFin, Electron і мікросервіси. Організації, які впроваджують ці технології, зможуть підтримувати високий рівень функціональної сумісності та взаємодії з користувачем.

5. Масштабована хмарна інфраструктура

У сфері фінансових послуг набирає популярності крос-хмарний підхід. Ще більш свіжа тенденція — архітектура, незалежна від вибору провайдера хмарної інфраструктури. Все більше компаній покладатимуться на кластери Kubernetes для швидкого та зручного масштабування навантаження додатків.

Конкуренція між хмарними провайдерами посилиться, можливо, нас чекає перерозподіл часток ринку. Виграють автори кращої пропозиції — замовники чекають на унікальні рішення у сфері ШІ, блокчейна та управління даними. Провайдери, які програють конкуренцію в галузі створення додаткових сервісів, перейдуть у сегмент масового попиту. В результаті багато компаній покладатимуться на єдину обрану ними хмару — наприклад, з метою скорочення витрат.

Але частина організацій, зокрема банки та брокерські фірми, й надалі використовуватимуть приватні хмари, масштабуючи їх у залежності від реальних обчислювальних потреб.

6. Нові блокчейн-додатки

У сфері фінансів блокчейн вже можна назвати зрілою технологією. Відразу декілька великих фінансових корпорацій запустили власні проекти та продовжують експерименти з технологією розподіленого реєстру. Очікується, що це призведе до зростання числа корпоративних додатків на основі провідних блокчейн-платформ, як-от Hyperledger і Corda.

Криптовалюти давно залишаються нестабільними, подальші коливання курсу призведуть до скорочення фінансування досліджень блокчейна. При цьому державне регулювання альтернативних грошових активів на його основі може посилитись.

7. AI та зберігання даних

Ми очікуємо, що хмарні сховища, використовуючи штучний інтелект, зможуть запропонувати просунуті методи управління даними, їхньої оптимізації та аналізу. Цей процес торкнеться й озер даних, що дозволить компаніям, керуючим активами, швидко розгортати та налаштовувати централізовані хаби зі структурованими та неструктурованими даними.

Технології машинного навчання поки здебільшого застосовують для роботи з неструктурованими документами та визначення статистичних викидів. У 2020-му їм відведуть більш помітну роль у дослідженнях і ухваленні рішень. ШІ має надати інвестиційним брокерам розумні інструменти автоматизації, які вони зможуть застосувати з більшим успіхом, ніж RPA.

8. Мобільне страхування

Страхові компанії намагатимуться запропонувати користувачам глибоко персоналізовані продукти. При цьому бар'єр для виходу на ринок нових гравців знижуватиметься.

Компаніям потрібні досконаліші інструменти для обробки величезної кількості персональних даних, а для забезпечення доступу до них зі смартфонів клієнтів доведеться оновити застарілі системи та архітектури.

Непередбачуваність бізнес-середовища призведе до зростання інтересу до рішень за запитом, зокрема, PaaS (платформа як сервіс) і хмарних сервісів.

9. Нові комплаенс-вимоги

У сфері фінансів проблема відповідності мінливим або просто новим вимогам регуляторів завжди стоїть дуже гостро. Великі фінансові організації для її вирішення все активніше звертаються до регтех-сервісів. Регуляторні технології дозволяють скоротити чисельність комплаенс-команд, які в іншому випадку можуть скласти до 15% від загального числа співробітників. Цей сегмент ринку зростає, нові та досвідчені гравці пропонують рішення для перевірки відповідності, моніторингу транзакцій і складання комплаенс-звітів.

10. Розумні чат-боти

Штучний інтелект і керовані ним чат-боти все частіше працюють замість живих консультантів у дистанційному банківському обслуговуванні. Вони допомагають клієнтам реєструватися та управляти обліковими записами, оформляти кредити та здійснювати транзакції. Тепер чат-ботів мають залучити до роботи і в якості консультантів з інвестицій.

-

Крім того, ми продовжуємо рух у бік відкритого банківського обслуговування. Інтеграція інформаційних систем дозволить банкам і додаткам для контролю особистих фінансів обмінюватися даними про клієнтів (звісно, за згодою останніх).