Не дайте кризі пропасти дарма: уроки 2020 року

15 січня
Президент і засновник DataArt Євген Голанд та керуючий директор Олексій Міллер
Не дайте кризі пропасти дарма: уроки 2020 року
Загалом 2020 рік показав нам, що DataArt як компанія є захищеним, добре підготовленим до криз, тому штормові моря йому не страшні. Але ми також дізналися, що криза може виявити те, що необхідно змінити — чи то переосмислення майбутнього офісних приміщень, чи то перехід виключно на дистанційну роботу, чи то стандартизація процесу, який нещодавно був лише експериментом. У статті ми детальніше опишемо деякі найважливіші уроки, отримані минулого року.

ГНУЧКІСТЬ

Ми знову переконались, наскільки важливо бути гнучкими: в роботі з клієнтами, своїми співробітниками та внутрішніми процесами. Минулий рік був хаотичним. Одні наші клієнти зіткнулися з більшою кількістю проблем, ніж інші; одні компанії/галузі зіткнулися з серйозними труднощами, а інші намагалися використати ситуацію, що склалась, у своїх інтересах.

Нашою відповіддю пандемії став негайний початок переговорів із клієнтами, щоб створити умови, які підходять усім. Тепер, озираючись назад, стає зрозуміло, що ми досягли успіху, та укладені нами угоди принесли користь усім учасникам. Ми змогли запропонувати знижки клієнтам, які зіткнулися з проблемами, і при цьому зберегли прийнятні результати для себе. Наш головний висновок: дуже важливо мати можливість гнучко вести переговори з клієнтами і співробітниками та бути досить сміливими, щоб у разі необхідності застосовувати унікальний підхід.

КРАЩЕ ШВИДКО ЧИ ПРАВИЛЬНО?

Ще один важливий висновок: набагато важливіше діяти швидко, ніж правильно. Обставини змінюються так швидко, що ніхто не може знати напевно, що правильно, і підхід “почекати й подивитись” більше не працює. Прийміть, що немає нічого ганебного в тому, щоб помилятись, та будьте готові визнати помилки і змінити курс.

Організація має дійсно бути живою, щоб обертати проблеми на користь.

НЕ ПАНІКУВАТИ

Ми дізналися, що навіть у періоди великої невизначеності не піддаємося паніці. Ми ухвалили рішення зберегти всю нашу робочу силу. Ми вважаємо своїм найбільшим досягненням, що, незважаючи на проблеми, пов'язані з пандемією COVID-19, ми зберегли всю нашу команду, яка працює на постійній роботі, — понад 3500 співробітників. Такий підхід до роботи забезпечив безпеку всім нашим колегам та їхнім родинам, коли вони найбільше її потребували, навіть коли інші компанії скорочували або відправляли в неоплачувану відпустку.

Озираючись, ми бачимо, що це було правильне рішення не лише з погляду гуманності, а і з погляду стратегії. IТ-індустрія швидко відновилась, і попит на ІТ-спеціалістів ніколи не був таким високим. Наша здатність задовольняти потреби клієнтів є сильною як ніколи.

НЕ ДОЗВОЛЯЙТЕ КРИЗІ ПРОЙТИ ДАРМА

Криза може стати доброю нагодою подивитися з боку на свою компанію та поставити запитання, що працює, що — ні, а що потрібно змінити. Реконструкція є ключовим елементом для будь-якої компанії, що розвивається. Наша остання криза була десять років тому, а це означає, що було багато речей, які, можливо, потребують переосмислення. Саме це ми зробили протягом 2020 року. Криза COVID-19 дала нам можливість внести необхідні зміни.

Наприклад, ми реструктурували наші команди з маркетингу та продажу, з роботи з клієнтами та запропонували нову ініціативу — Better. Назва, ймовірно, говорить сама за себе, але ключова ідея — зосередитись на постійному вдосконаленні та зміцненні наших процесів і комунікацій навколо слова “краще” з погляду операційної діяльності та комунікацій. Кращі акаунти, кращі корпоративні послуги, кращий професіоналізм, кращі проекти продажів, кращі маркетингові комунікації та краща підтримка.

ДИСТАНЦІЙНА РОБОТА ТА КОНЦЕПЦІЯ VIRTUAL FIRST

Дистанційна робота виявилась потужним експериментом зі зміни поведінки та зробила революцію в методах нашої роботи. Як сказав Воррен Баффетт, “тільки коли хвиля відступає, ти бачиш, хто плавав голяка”.

У світі, де дистанційна робота відразу стала нормою, наш спосіб роботи — гіперрозподілений, заснований на людських стосунках, а не на жорстких структурах — раптом став єдиним способом ефективної роботи.

Виявилося, що ми добре підготовлені до змін. DataArt — одна з дуже небагатьох компаній, в якій перший інженер був у Росії, а перший клієнт — у США. DataArt працював дистанційно з першого дня існування — минулого року нам просто було потрібно масштабуватись. Компанії, які чіплялись за старий спосіб роботи, виявилися плаваючими голяка.

Ми побачили, що можна не лише пережити пандемію, а й створити нову вражаючу технологію та забезпечити відмінне обслуговування клієнтів у плоскому, розподіленому і дистанційному світі. До того ж у подальшому ми збираємося запровадити політику 100-відсоткової дистанційної роботи. Співробітники не будуть прив'язані до конкретного офісу та почнуть працювати цілком дистанційно. Те, що колись було винятком, тепер стало правилом, і це цінні позитивні зміни для співробітників.

ГОТОВІ ДО ВІРТУАЛЬНОСТІ

Перехід на модель дистанційної роботи (Virtual First) може пройти гладко, якщо в компанії є певні процеси. Перехід став гладким для нас, тому що:

  • Наша культура завжди ставила людей і довіру на перше місце. У DataArt пріоритет віддається довірі. Криза висвітлила те, наскільки життєво важливою є довіра.
  • Наші технології та бізнес-модель завжди дозволяли використовувати декілька режимів роботи з сильним акцентом на віртуальне співробітництво.
  • Наша система InfoSec & Compliance добре оснащена та готова до дистанційної роботи. Під час кризи ми спостерігали величезний сплеск хакерських і фішингових атак, але були добре підготовлені до них. Ключовий урок: ніколи не забувайте про основи, процеси безпеки мають бути надійними.
  • На відміну від наших конкурентів, менеджери і тімліди DataArt завжди знали, як керувати, оцінювати продуктивність та мотивувати команду дистанційно.

ОФІСНІ ПРИМІЩЕННЯ

Тепер ми бачимо, що роль офісних приміщень має змінитись. Великі опенспейси можуть стати історією, і наразі ми працюємо з архітекторами, які допоможуть нам трансформувати наші офіси по всьому світу. Невеликі й більш затишні офіси можуть стати більш підходящим варіантом.

НАЙГОЛОВНІШЕ — ЛЮДИ, А ПОТІМ — ВІРТУАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ

Незалежно від кризи, наш основний принцип “перш за все — люди” залишається незмінним.

Протягом 2020 року нашим головним пріоритетом було дбати про співробітників, пропонуючи їм безпеку (нашу ціннісну пропозицію), надійність (проведення опитувань і з'ясування їхніх потреб) та простір (доступ до спільнот і групових подій офлайн).

Доступ до спільнот і групових подій, до служби підтримки DataArt для розв’язання будь-яких проблем, пов'язаних із психічним здоров'ям, виявився ключовим фактором, що допомагає колегам залишатись у кращій формі.

Пандемія 2020 року показала нам, що все зводиться до людей і людських стосунків. Людські стосунки складні, і роль компанії — бути посередником. Пандемія чітко вказала на нерівність не лише в бізнесі (у різних індустріях), а і в суспільстві загалом. Модель дистанційної роботи дозволяє людям зберігати робочі місця та навіть працювати за межами міст в усамітнених регіонах. Важливо пам'ятати, що не всі мають таку можливість. Надалі вкрай важливо не забували про це та шукати нові шляхи забезпечення більш справедливих і рівноправних умов праці для всіх.