Інформаційні технології після COVID-19. Частина друга

4 серпня
Інформаційні технології після COVID-19. Частина друга
Пандемія та супутні обмеження вдарили по економіці та поставили цілі галузі в украй складне становище. Проте, як і будь-яка інша криза, нинішній період турбулентності визначає напрямки майбутнього зростання.

У першій частині статті ми зібрали очікування фахівців DataArt, які працюють в індустріях подорожей, фінансів і страхування. У продовженні матеріалу — перспективи IT у сферах охорони здоров'я, рітейлу та медіа.

МЕДИЦИНА

Пандемія сама собою вчинила максимально можливий тиск на світову індустрію охорони здоров'я. Проблема торкнулась не лише постраждалих від COVID-19, лікарень, багато з яких були переповненими, та лікарів, які масово працюють у зоні ризику. Також постраждали пацієнти, вимушені відкласти планові процедури або шукати дистанційні методи діагностики та лікування. Зі свого боку, саме цим обумовлений підйом у сферах телемедицини та віртуального скринінгу, який, можливо, продовжиться і після закінчення пандемії. Втім, за точність такого прогнозу поручитись не можна. Інтерес до телемедицини цілком може знизитись, тільки-но буде знято карантинні обмеження. Звички формуються десятиліттями, і люди неохоче використовують технології, які з'явились лише кілька років тому, особливо в такій важливій і чутливій сфері. Однак в умовах самоізоляції багато людей фізично не могли потрапити на очний прийом і вперше спілкувалися з лікарем дистанційно.

Телемедицина ніколи повністю на замінить традиційний огляд фахівцем, але це не означає, що вона не може стати альтернативою особистому контакту в достатній кількості пересічних ситуацій. За даними Американської медичної асоціації, майже 75 % консультацій лікарів і викликів невідкладної допомоги “або виявляються необов'язковими, або можуть бути замінені телефонною розмовою або відеозв'язком”.

Інший напрямок, яке пережив потужний сплеск активності користувачів — онлайн-фармацевтика. Навіщо вирушати до аптеки, ризикуючи зіткнутися з вірусом, якщо можна зателефонувати лікарю та отримати рецепт через додатки Capsule чи PillPack?

Медичний огляд як необхідна умова для подорожей

Найімовірніше, на нас чекають нові правила обслуговування пацієнтів при звичайних прийомах лікаря чи госпіталізації. Але найбільш швидко зміни відбудуться у сфері контролю здоров'я під час подорожей: медичні перевірки напевно стануть частиною стандартного процесу огляду в аеропортах по всьому світу. Природно, швидкість упровадження цієї процедури залежатиме від локації, але її, ймовірно, форсуватимуть і міжнародні організації, зокрема IATA — Міжнародна асоціація повітряного транспорту. Конкретна реалізація, яка фактично стане новим стандартом, все ще перебуває на стадії обговорення. Нею може стати безконтактне вимірювання температури, експрес-аналіз крові або паспорт здоров'я, схожий на той, який пропонує компанія CLEAR.

Віртуальні служби психологічної та психіатричної допомоги

В умовах соціальної ізоляції та високого рівня безробіття, який у США вже наблизився до рівня Великої депресії, сервіси дистанційної психологічної допомоги та онлайн-платформи контролю залежностей виявляються особливо затребуваними. На жаль, проблеми підвищеного ризику алкогольної та наркотичної залежності, депресії та суїцидальної поведінки, ймовірно, будуть досить гострими і деякий час після закінчення пандемії.

Роль бізнесу в упровадженні нових рішень

Бізнес бере на себе ініціативу в багатьох інноваційних галузях. У Великобританії уряд навіть санкціонував виділення додаткових коштів на розвиток приватних проектів, покликаних допомогти впоратись із кризою COVID-19.

У багатьох країнах регулюючі органи спрощують і прискорюють процес ліцензування медичних пристроїв, які можуть допомогти пацієнтам з високим ризиком для життя і здоров'я при зараженні коронавірусом. Пом'якшення правил дозволить швидше впроваджувати нові технології та рішення.

Нові можливості, створені пандемією

Завдяки сплеску інтересу до телемедицини, вже з’явились нові додатки для дистанційного спілкування лікарів і пацієнтів. Ще більш помітна кількість нових фітнес- і велнес-додатків, які продовжують запускатись на тлі обмежувальних заходів і загального психологічного напруження. Телемедицина теж може зробити медичне обслуговування більш доступним, особливо у віддалених регіонах. У той самий час рішення на базі штучного інтелекту роблять дистанційну діагностику надійнішою.

Так, AI-powered solutions уже розроблені в допомогу лікарям для розподілу хворих COVID-19 по відділеннях. Програми моделювання поширення вірусу розвиваються неймовірно високими темпами та можуть бути використані для прогнозування різних епідемій у залежності від регіону. Поштовх отримали і системи інформування людей про рішення урядів і офіційних медичних організацій.

РИТЕЙЛ

Чи не найбільше за всіх від пандемії постраждали торговельні підприємства, що не використовують можливості онлайн-сервісів. Тепер щоб вижити, багато хто змушений інтегрувати стратегії омніканальної комунікації та надати користувачам можливість робити покупки з дому. У найближчому майбутньому це забезпечить значні інвестиції в IT. Поточна криза підвищила і цінність налагодженої взаємодії з клієнтами, зокрема через послуги доставки. Значне, а головне, швидке зростання попиту в деяких ритейлерів (у 3–5 разів вище за звичайні сезонні обсяги) виявило крихкість ланцюжка поставок. Деякі роздрібні магазини навіть були змушені закрити веб-сайти через брак товарів. Крім того, багато компаній усвідомили необхідність розробки стратегій онлайн-маркетингу та підтримки для підвищення лояльності клієнтів.

Зміни споживчої поведінки

Споживчі витрати знизилися за цілою низкою причин — від економічної кризи до переоцінки особистих пріоритетів покупців. У міру того як інтернет-майданчики збільшують оборот, відвідуваність традиційних торгових центрів буде знижуватись, і роздрібним магазинам доведеться до цього пристосовуватися.

Нові стратегії

Ритейлери будуть змушені переглянути стратегії, адаптуючись до обставин, і стати більш гнучкими, тобто навчитися впроваджувати нові рішення значно швидше, ніж раніше. Найімовірніше, їм доведеться переглянути систему постачання товару до магазинів зі складів і зміцнити партнерські відносини зі сторонніми підрядниками для розширення можливостей доставки. Нещодавно DataArt провів опитування, яке показало, що 40 % респондентів планують переглянути половину бізнес-процесів, 33 % мають намір провести повну ревізію бізнесу та лише 9 % збережуть статус-кво.

Поліпшення користувацького досвіду

Ритейлери шукатимуть способи змістити фокус із фізичних магазинів і зосередитись на індивідуальному клієнті. Покупці ж будуть більше орієнтовані на персоналізований або ексклюзивний товар і максимально зручну взаємодію з продавцем. Значить, їм знадобиться якомога більше опцій, які роблять онлайн-шопінг привабливим: доставка в день замовлення, легке повернення тощо.

Традиційні магазини також можуть виграти за рахунок IT-рішень: автоматизовані режими торгівлі, AR-навігація, віртуальна примірка тощо. З огляду на необхідність соціального дистанціювання, рітейлери будуть максимально використовувати безконтактні платежі та сканування товарів. Кожен роздрібний продавець повинен буде запропонувати онлайн-інтеграцію, а використання аналізу даних для поліпшення якості обслуговування клієнтів набиратиме обертів. RFID-технології дозволять краще справлятися з обліком, гарантуючи клієнтам наявність товарів на складах.

Нові можливості

Пандемія скоригувала поведінку споживачів, зробивши їх більш відкритими для нових послуг, які раніше вони могли просто не помічати. Багато людей готові докласти зусиль для підтримки малого локального бізнесу, оскільки він сильно постраждав від карантинних обмежень. Крім того, вразливість глобальних торговельних мереж продемонструвала, що малі підприємства, які продають товари місцевого виробництва, в певних ситуаціях можуть бути більш надійними. Однак наявність доставки буде ключовою умовою успішної роботи будь-якого магазину.

МЕДІА

Пандемія відбилась і на структурі споживання медіа та розваг, щоправда, наслідки обмежень для різних напрямків індустрії виявились абсолютно різними. Тоді як живі концерти та спортивні змагання було повністю припинено, відеостримінг і комп'ютерні ігри пережили справжній бум. Істотно зросла популярність деяких друкованих і електронних видань. Проте, всі сфери індустрії розваг зіткнулися з невизначеністю, багато хто відчуває труднощі при монетизації цифрового трафіку та виробництві контенту. Частина компаній змушена повністю перебудовувати бізнес, щоб пристосуватись до нової реальності.

Нові технології для підтримки традиційного бізнесу

Згідно з недавнім опитуванням EY, керівники у сфері медіа та розваг очікують, що пріоритетом IT стануть підвищення продуктивності та контроль витрат. У короткостроковій перспективі драйвером розвитку може стати автоматизація бізнес-процесів. Водночас галузь загалом має прискорити цифрову трансформацію та впровадження нових моделей і технологій.

Хмарні технології, штучний інтелект і 5G визначатимуть розвиток цифрової екосистеми, а швидкість їхнього впровадження може безпосередньо вплинути на злиття і поглинання в індустрії. Паралельно продовжить зростати занепокоєння користувачів із приводу конфіденційності, до того ж, влада потребуватиме доступу до персональних даних, щоб протистояти поширенню епідемій. Чимало побоювань викликала, наприклад, платформа для відстеження контактів з використанням Bluetooth, спільно розроблена Google і Apple. Відповідно, зросте і попит на послуги забезпечення безпеки.

Головні розваги — вдома

Підвищений попит на домашні розваги формуватиме споживчий ринок навіть після зняття карантинних обмежень. Кінотеатрам, тематичним паркам, музеям і галереям доведеться доповнити пакет послуг цифровими функціями.

Криза значною мірою дестигматизувала віртуальне життя та зміцнила довіру споживачів до технологій. Мільйони людей вперше купили продукти онлайн, а могли ніколи цього не зробити, якби не COVID-19. Тепер вони знають, наскільки це зручно, і такий досвід цілком може змінити їхні звички й після пандемії. Так само нове для себе відкрили споживачі віртуального контенту, створивши можливості для музичної, спортивної та арт-індустрії.

Майбутнє за безконтактними сервісами

Імовірно, термінали з сенсорними екранами використовуватимуть все рідше, віддаючи перевагу керуванню сервісами з персональних пристроїв і безконтактного розпізнавання зображень. Очевидно, це торкнеться продажу квитків і контролю на концертах, спортивних змаганнях, конференціях, у музеях, галереях, парках розваг, кінотеатрах, клубах тощо. Ці зміни торкнуться і всіх підрядників, які обслуговують масові заходи. Поки невідомо, чи відмовиться частина глядачів від відвідування стадіонів і концертних майданчиків на користь стримінгу.

Бізнес стримінгових платформ продовжить зростати

Ми й раніше бачили, як голлівудські студії переміщують релізи з кінотеатрів на стримінгові платформи або, принаймні, проводять прем'єри в кінотеатрах і онлайн одночасно. Ця тенденція збережеться і після пандемії, зростатиме і роль користувацького контенту.

Все більше компаній індустрії розваг впроваджують імерсивні та VR-технології, прагнучи розширити діапазон сервісів або цілком переходячи в цифрову сферу. До пандемії перехід концертів і виставок в онлайн-формат був повільним, але в найближчому майбутньому він, найімовірніше, прискориться.

Можливості для постачальників цифрових послуг

Поточна криза продемонструвала значення цифрових сервісів для внутрішніх бізнес-процесів. Колективна ізоляція та необхідність соціального дистанціювання створили величезні можливості для розвитку інструментів спільної роботи. Наприклад, попит на веб-конференції та послуги стримінгових онлайн-платформ у якийсь момент зашкалював. Серйозний зсув до дистанційного ведення бізнесу й надалі змінюватиме стиль роботи у креативних індустріях. Немає сумнівів, що ми побачимо велику різноманітність технологічних розробок у сфері дистанційної взаємодії для розподілених команд.