DataArt Helpline. Курси першої психологічної допомоги, з яких усе почалося

18 листопада
Тетяна Андріанова, старший віце-президент DataArt
DataArt Helpline. Курси першої психологічної допомоги, з яких усе почалося
З 2018 року в DataArt працює внутрішня служба психологічної підтримки Helpline із волонтерами, завжди готовими вислухати колег, поділитися власним досвідом та допомогти підібрати відповідного фахівця з перевіреними рекомендаціями. До того ж цього року до команди приєднався професійний психолог. Ми вирішили, що історії про психологічні проблеми IT-фахівців та методи їхнього розв’язання гідні постійної рубрики. Її відкриває Тетяна Андріанова, старший віце-президент DataArt і автор ініціативи Helpline із Лондона. Вона розповіла, як ставляться до ментального здоров'я співробітників у Великій Британії та як DataArt поширює цей досвід на інші країни.

Приблизно три роки тому я дізналась, що у Британії, поряд із курсами першої медичної допомоги та пожежної безпеки, є курси Mental health first aid. Ця коротка навчальна програма готує до зустрічі з тими, хто гостро потребує психологічної підтримки. Причому вже тоді обговорювалось, що наявність співробітників із відповідним сертифікатом буде обов'язковою для всіх британських компаній, де працює понад 50 осіб (треба сказати, що відтоді курси подорожчали вчетверо). Мене ця тема цікавить, тому я вирішила перевірити, чого ж там навчають насправді.

Почнемо з того, що курс призначений для людей без жодної медичної чи профільної психологічної освіти — так само, як навчання поведінці під час пожежі, яку кілька наших колег у Лондоні проходять кожні два роки, розраховане на тих, хто ніякого пожежного коледжу не закінчував і працювати пожежником не планує. Проте, за два дні тебе встигають навчити багато чого, а головне — допомагають поглянути на безліч речей під несподіваним кутом. Перш за все, я дізналась, що понад 80% людей хоча б раз у житті мали ознаки депресії або панічну атаку. А досвід особистих переживань однієї людини іноді може бути корисним для іншої.

Перший день навчання присвячений можливим сценаріям розмови: вони різняться для тих, хто сам звернувся за допомогою, та тих, на чию дивну поведінку звернули увагу колеги. Другий день приділяється класифікації проблем: про діагностику не йдеться, але за низкою сигналів можна зрозуміти, наскільки далеко все зайшло та чи вистачить вербальної підтримки.

Із розвитку здібності слухати людей та розпізнавати їхні проблеми починається перша психологічна допомога. Але вислухати людину буває непросто: на рівні інстинкту ми боїмося збожеволіти, з тривогою шукаємо ознаки душевного нездоров'я у самих собі, історії знайомих нас теж лякають. Паралельно ми соромимося власної “слабкості” та не хочемо про неї розповідати: навіть коли стан уже не дозволяє йти на роботу, більшість імовірніше пошлеться на застуду, ніж зізнається у необхідності психологічного відновлення. І від чужих проблем люди найчастіше відмахуються не через черствість, а через забобонний страх. Поборовши його, ми стаємо здатними принести величезну користь оточуючим.

Пройшовши курс, я написала на загальну розсилку, що готова переповісти, про що дізналась у процесі, та запрошую всіх бажаючих взяти участь у волонтерській програмі нашої нової служби Helpline. Звичайно, ніякої впевненості у відгуку в мене не було, хоча я знала, що в DataArt досить багато людей здобули чи здобувають другу вищу освіту або проходить перекваліфікацію з психології. Але основна група волонтерів із 16 осіб сформувалася дуже швидко.

Були й ті, хто написав, що не готовий бути частиною служби, але може поділитися своєю історією, якщо знайдуться колеги зі схожими проблемами. Наприклад, одразу написало чимало жінок, які пережили післяпологову депресію. Вони готові ділитися своїм досвідом та підтримувати інших молодих мам, які потребують допомоги. Ми також зібрали великий список перевірених психологів і психотерапевтів із рекомендаціями колег та їхніх близьких, щоб направляти до них відповідно до вузької спеціалізації. Допомога волонтерів може бути локальною, оскільки в списку представлено багато офісів DataArt, або онлайн, якщо колезі комфортніше спілкуватися з тими, хто географічно досить далеко.

Helpline може допомогти й у розв’язанні робочого конфлікту всередині проекту. Щоправда, для цього зазвичай потрібно залучити менеджера і обговорити, з ким конфлікт виник. Тому таке втручання можливе лише за згодою того, хто звернувся до служби, — порушити конфіденційність самостійно волонтери не мають права.

Цього літа ми вийшли на новий рівень: у компанії вперше з'явився професійний психолог, який займається виключно допомогою колегам та підготовкою онлайн-курсів з найгарячіших тем, згідно з нашою статистикою.

У Великій Британії офіційний курс першої психологічної допомоги запустили давно, і це невипадково. Тут про це багато говорять, постійно оновлюють статистику, і, на жаль, виглядає вона досить гнітюче. Це пов'язано не з якимись специфічно британськими ментальними проблемами — просто тут їх набагато рідше приховують та ретельніше діагностують, ніж у більшості інших країн присутності DataArt. Так вийшло, що ми поширили досвід однієї локації на всю компанію, зокрема країни, де про психологічні складнощі зазвичай не говорять.

Ми набули значного досвіду і тепер плануємо зробити рубрику Helpline постійною. У ній ми розповідатимемо, з якими психологічними проблемами найчастіше стикаються IT-фахівці (виявляється, тут є очевидні тренди), ділитимемось анонімними історіями та способами підтримати власне ментальне здоров'я. Можливо, серед відомих нам кейсів знайдуться відповіді й на ваші запитання.

  • Україна, Remote.UA; Україна, Дніпро; Україна, Київ; Україна, Львів; Україна, Одеса; Україна, Харків; Україна, Херсон
    31 грудня