Чи любите ви колег так само, як вони люблять вас? Власне дослідження DataArt

11 лютого
Чи любите ви колег так само, як вони люблять вас? Власне дослідження DataArt
Цього року ми вирішили поговорити про любов до колег, розібратися, які люди нам подобаються найбільше, а що в їхній поведінці незмінно викликає роздратування.

Для цього провели невелике анонімне опитування, яке колеги зустріли з несподіваним для нас самих ентузіазмом: за кілька днів ми отримали понад 400 відповідей. Ми придивилися до статистики, підтвердивши або спростувавши власні гіпотези, з якими писали запитання. А потім попросили прокоментувати результати Іллю Ягіяєва, кандидата психологічних наук, викладача Київського національного університету, який раніше поділився з нами порадами з виживання в опенспейсі.

Запитання 1. Уявіть себе в опенспейсі на 800 осіб. Як ви почуваєтесь?

img1

20 % колег ставляться до всіх оточуючих з однаковою та незмінною симпатією. Втім, не набагато менше й тих, хто такою ж мірою людей не любить. 8,5 % віддають перевагу роботі з дому та широко користуються такою можливістю, не чекаючи, поки команда розростеться до 800 осіб. Але найпопулярнішим виявився варіант відповіді "оточуючі не дуже мене хвилюють", який набрав понад 30 % голосів.

Ілля Ягіяєв цьому не здивувався: "Людей насамперед цікавлять вони самі. Зацікавленість оточуючими багато в чому пов'язана з особистими потребами: у дружбі та прихильності, у тому, щоб бути в колі своїх, у чуттєвості та продовженні роду. Також людей турбує, якщо інші в чомусь заважають їм самим і реалізації їхніх цілей (стоять на шляху або переходять особисті кордони), або якщо вони є дуже несхожими на них і цим ставлять під сумнів їхні погляди та спосіб життя".

Найбільш незвичайним нам здається, що майже чверть опитаних запропонували власні версії відповіді — правда, серед них дуже багато хто відразу ж висловився з приводу занадто гучних колег. В когось тут знайшлися власні антигерої: часто "від світанку до заходу сонця занадто голосно розмовляє" всього одна людина у приміщенні. Відразу кілька людей згадали навушники, які чудово допомагають не дратуватися через оточуючих. Цікаво буде повернутися з тим же запитанням туди, де 800 осіб дійсно опиняться в одному приміщенні — почекаємо, чи це станеться.

Запитання 2. Поведінка людей якого типу здається вам особливо неприємною?

Ми перерахували 14 видів поведінки, яку самі вважаємо не зовсім доречною, та запропонували учасникам вибрати до п'яти варіантів відповіді.

img2

Найбільш непопулярними виявилися ті, хто занадто часто скаржиться на проекти, клієнтів, менеджерів і життя взагалі. Їх не можуть терпіти половина всіх опитаних. 43 % колег не люблять занадто помітних, гучних та екстравагантних колег, 30 % — проповідників, які без попередження дають поради з правильного дихання, виховання дітей або участі у виборах. Приблизно по 23 % спільної неприязні дісталося тим, хто вдається до вивченої безпорадності, занадто часто звертаючись до інших із проханням виконати задачу, з якою не може впоратися; любителям похвалитися дипломами та власним героїзмом у складних ситуаціях; кулінарам-аматорам, які надто активно та недбало користуються офісної кухнею.

Майже 50 осіб запропонували власні поради. Ми їх законспектували для тих, хто турбується про ставлення оточуючих:

  • Користуйтеся переговорними, якщо розмова важлива, а у вас гучний голос або навушники, в яких ви себе не чуєте.
  • Не приходьте до офісу хворим.
  • Не чіпайте малознайомих людей та їхні речі.
  • Не чіпайте малознайомих людей та їхні речі.

А ось занадто активна та настирлива поведінка в інтернеті виявилася куди менш хвилюючим фактором, ніж ми припускали, складаючи опитування. Погані манери в соцмережах здаються неприйнятними лише 20 % респондентів.

Ілля Ягіяєв вважає, що розсердити знайомих людей у соцмережах не так просто: "Якщо людина більш-менш дотримується неписаних правил, ухвалених у її середовищі, не обговорює потенційно проблемні теми (як політика або релігія), не поводиться агресивно та лайкає інших, малоймовірно, що до неї виникнуть претензії з боку колег".

Майже 22 % колег ніколи не втрачають самовладання і не дозволяють собі надто дратуватися з приводу будь-кого або будь-чого. А одна людина понад усе не любить HR-менеджерів, які приходять до неї з опитуваннями, що претендують на дотепність, але абсолютно не є смішними. Вибачте.

Запитання 3. Які люди та поведінка вам особливо подобаються?

У цьому пункті так само, як і в попередньому, можна було вибрати до п'яти варіантів відповіді.

img3

Найпопулярнішими виявилися веселі та неординарні люди (47 %), терплячі вчителі (45 %) і колеги з цікавими захопленнями (41%). Третина опитаних особливо цінує людей скромних і надійних — приблизно по 33 % на кожен із варіантів. Майже 30 % взагалі вважають оточуючих колег хорошими людьми, які, на щастя, не надто прагнуть підкреслювати свою виняткову доброту.

Яскравих і терплячих колег частіше за інших цінують ті, кому особливо неприємні скаржники, схильні до ниття з найрізноманітніших приводів.

Власних варіантів тут було помітно менше, а ключовим у них стало словосполучення "взаємна повага".

Окремо поділимося версією колеги, який у попередньому пункті зізнався, що терпіти не може рятувальників, що норовлять розповісти, де йому можна та не можна плавати. Тут знову йшлося про рятувальників, для яких "підготовлені спеціальні місця у пеклі". На щастя, інші колеги здаються йому або їй людьми цілком гідними.

Цікаво, що яскраві люди подобаються колегам майже так само сильно, як їх дратують люди занадто екстравагантні. У нас відразу закралася підозра, що йтися може про одних і тих самих сусідів, оцінка яких не завжди виявляється об'єктивною.

Ілля Ягіяєв: "Одна й та сама властивість характеру може оцінюватися по-різному, коли її демонструють ті, кого ми вважаємо "своїми" або "чужими". Те, що по відношенню до "свого" оцінюється як веселість та енергійність, у "чужого" сприймається як нестриманість і гучність. Йдеться про глибокий еволюційний механізм поділу на "своїх" і "чужих", симпатії до "своїх", настороженість і ворожість — до "чужих". Цей механізм мало змінився з часів виходу людини з печери".

Запитання 4. Що про вас говорять колеги? Ви загальний улюбленець або джерело роздратування?

Запитання про ставлення колег вимагало власної унікальної відповіді. Однак згрупувавши варіанти та розділивши їх на позитивні, негативні та нейтральні, ми переконалися, що колеги розраховують на любов оточуючих. Майже половина опитаних вважають себе достатньо приємними для того, щоб не дратувати інших. Близько 35 % думають, що ставлення до них є нейтральним. А близько 18% підозрюють, що колеги можуть мати до них претензії — найчастіше вони визнають, що дійсно схильні надто голосно розмовляти.

— Що про тебе говорять колеги?

— Що про тебе говорять колеги?/em>

Саме так вважає один учасників опитування.

Ілля Ягіяєв вважає, що зазвичай люди чекають від колег не захоплення, а лише взаємності: "Здебільшого люди, особливо якщо хоч трохи знайомі, ставляться один до одного нейтрально-позитивно. Такого ж ставлення до себе ми очікуємо й від оточуючих. Разом з тим люди справді схильні думати про себе краще, ніж про більшість інших: існує ефект "вище середнього" (above average effect): 94 % викладачів коледжів у США вважають, що виконують роботу "вище середнього"; 30–40 % інженерів вважають свої знання та навички кращими, ніж у 95 % їхніх колег. З точки зору статистики та здорового глузду це неможливо, проте більшість людей дійсно мають дещо завищену самооцінку. З цієї причини природно вважати, що колеги думають про тебе переважно добре. Якщо людині здається, що це не так, тоді є привід замислитись".