Чи допоможе гейміфікація врятувати музеї в умовах локдауну?

Чи допоможе гейміфікація врятувати музеї в умовах локдауну?
2020 рік став дуже важким для всіх, хто проводить виставки, концерти та екскурсії. Багато музеїв ризикують просто закритися вже найближчим часом, фінансове благополуччя інших залишиться під загрозою і після закінчення пандемії. Чи зможе індустрія в умовах кризи використовувати цифрові можливості для залучення аудиторії та створення нових джерел доходу?

Ще у червні Американський альянс музеїв опитав директорів музейних майданчиків з різних частин Сполучених Штатів. Тоді третина респондентів заявили, що або не знають, чи переживуть пандемію, або оцінюють ризик закриття у найближчі 16 місяців як значний. Понад 50 % американських музеїв мають фінансові резерви не більш ніж на півроку, а протриматися без відвідувачів довше зможе тільки кожен десятий.

Survey Graph
Джерело: American Alliance of Museums

“У наслідку пандемії COVID-19 усьому культурному сектору Великобританії загрожує лихо, порівнянне з пожежею”, — говорить Хелен Бонсер Вілтон, виконавчий директор музею корабля “Мері Роуз” у Портсмуті, який був змушений закритися для відвідувачів і розпустити майже всіх співробітників по домівках ще у червні. У тому ж дусі виступає Трістрам Хант, директор Музею Вікторії та Альберта в Лондоні, попереджаючи про реальну перспективу “закриття невеликих незалежних музеїв, існуванню яких реально загрожує вимушена ізоляція”. Проблему поглиблює структурна проблема музеїв — традиційна бізнес-модель, що не дозволяє адаптуватися до обмежень і необхідності дотримуватися дистанції.

БІЗНЕС-МОДЕЛЬ БОРОТЬБИ ЗА ВИЖИВАННЯ

У США та Західній Європі зазвичай на частку держави припадає понад чверть фінансування музеїв. Решта коштів надходить від продажу квитків і пожертв благодійників: фондів або приватних осіб. Зрозуміло, що пропускна здатність музеїв залежатиме від епідеміологічних вимог, до того ж у найбільших з них більшу частину відвідувачів складають туристи. Тобто музеї значною мірою залежать від того, коли відновиться нормальне сполучення між країнами та скільки людей зможе й захоче подорожувати як раніше. Нових витрат потребує також дотримання нових протоколів безпеки.

Survey Graph
Джерело: American Alliance of Museums

Як не сумно, доведеться визнати, що відвідуваність музеїв не повернеться на рівень 2019 року за декілька місяців. Це може зайняти кілька, а то й усі десять років. У наслідку традиційна музейна бізнес-модель з акцентом на продаж квитків і залучення благодійників опинилась у критичному стані.

ІНТЕРАКТИВНЕ МИСТЕЦТВО

За відсутності достатньої кількості відвідувачів єдине, що залишається музею (якщо тільки він не готовий розпродавати колекцію), — пошук взаємодії та монетизації аудиторії за допомогою цифрових технологій. Для цього необхідно не лише створювати привабливий контент, а й налагодити надійні канали його дистрибуції, підвищити інтерактивність і забезпечити зрозумілі цикли зворотного зв'язку, які дозволять розвиватися з плином часу.

Потужним інструментом для музеїв може стати гейміфікація колекцій — досвід популярних відеоігор каже, що процвітання здатні забезпечити візуальна та технічна складність і впроваджені у процес соціальні елементи. Minecraft і Fortnite розвиваються у двох напрямках: з одного боку, вони пропонують користувачеві захоплюючий ігровий досвід, з іншого — живе спілкування з іншими гравцями, діючи як соціальні платформи.

Ідея гейміфікації колекцій для залучення нової аудиторії та підвищення залученості сама собою не є новою. Деякі музеї для цих цілей використовували саме елементи найвідоміших комп'ютерних ігор. Наприклад, проект Tate Worlds, запущений галереєю Тейт у 2015 році, був побудований на платформі Minecraft.

Фахівці Тейт постаралися об'єднати освітні цілі зі звичними елементами Minecraft: картами пригод, пошуковими завданнями та американськими гірками. Такий підхід мав надихнути користувачів дізнатися більше про твори мистецтва, до того ж геймплей Minecraft у принципі має стимулювати уяву та цікавість. “Tate Worlds відрізняється тим, що не намагається вчити. Замість цього він звертається до творчого початку і природної цікавості гравця, стимулюючи його фантазію та дозволяючи самостійно відкривати художників, їхні роботи і культурний контекст, що їх оточує”, — розмірковує провідний художник і керівник проекту Адам Кларк.

Ще один цікавий приклад гейміфікації мистецтва — соціальний експеримент Place, організований Reddit у 2017 році. Протягом 72 годин на полотні розміром у мільйон пікселів користувачі могли розфарбовувати по одній точці кожні 5–20 хвилин. За три доби спільна картина “Place” була заморожена в поточному стані. У події брали участь понад мільйон користувачів, а підсумковий результат показав силу живого колективного зусилля для створення твору мистецтва. За допомогою цього проекту Reddit продемонстрував також потенціал спільного досвіду для залучення аудиторії.

Survey Graph

Музеї можуть монетизувати ігрові проекти декількома способами: за допомогою платних підписок, ліцензування предметів своїх колекцій для різних ігрових форматів або внутрішньоігрових покупок, платного перегляду поодиноких інтерактивних подій у реальному часі.

Існують аргументи і проти гейміфікації: інтерактивні переживання можуть відволікати від музейного контексту, до того ж далеко не всім вони здаються привабливими. Однак ніхто не припускає, що музеям варто відмовитись від виставкових просторів, справжніх артефактів, традиційних подій та атмосфери. Додаткові цифрові можливості можуть цьому лише сприяти, дозволивши музеям заробити трохи більше.

ВИСНОВОК

Гейміфікація може допомогти музеям не лише вибратися з фінансової ями, а й підтримати інтерес молоді. Зрозуміло, що виставкові простори давно конкурують не між собою, а швидше з потоковим відео та комп'ютерними іграми. Час, коли більшість людей змушені проводити дозвілля вдома, може стати вдалим моментом для запуску стратегічних ініціатив зі створення нового досвіду взаємодії з музейними колекціями. Це потребуватиме інвестицій, часу й уяви, але з урахуванням попереднього досвіду впоратися з такою задачею цілком реально.

  • Україна, Дніпро; Україна, Київ; Україна, Львів; Україна, Одеса; Україна, Харків; Україна, Херсон
    3 грудня